Otevřený dopis paní ministryně pro místní rozvoj ze 7. března 2017, který rozdávala osobně poslancům na jejich žádost během 2. a 3. čtení novely zákona o pohřebnictví
Zákon č. 117/1995 Sb. přiznává dávku pohřebného osobě, která vypravila pohřeb mrtvě narozenému dítěti. Nevztahuje na plody po potratu. Návrh novely zákona o pohřebnictví toto jednoznačné rozdělení potvrzuje, neboť pod pojem tělo zemřelého zahrnuje tělo mrtvě narozeného dítěte (vystavován List o prohlídce zemřelého) a plod po potratu vymezuje samostatně jako jiný lidský pozůstatek.
Vládní návrh novely zákona o pohřebnictví umožní pohřbívat plody po potratu pouze osobám blízkým (jiné osobě plod po potratu nevydá, viz § 5a odst. 2 návrhu) a stanovuje obcím pohřbívací povinnost v případě mrtvě narozených dětí.
Jaro 2013 - člen přípravného výboru občanského sdružení (+ 4 další s vlastní zkušeností se ztrátou dítěte). Září 2013 - ustavující valná hromada, předsedkyní a nejvyšším orgánem organizace zvolena Jana Hynková, Kotrlý jen výkonným ředitelem.
Od října 2013 probíhala jednání na popud VFN v Praze ohledně uzavření smlouvy o spolupráci, aby členové spolku začali reálně naplňovat jeden z cílů činnosti, a to ovlivňovat situace, kdy nemocnice nepietně zacházejí s pozůstatky dětí zemřelých před narozením bez ohledu na jejich váhu a necitlivě přistupují k jejich rodičům.
Březen 2014 - Hynková odstupuje z pozice statutárního orgánu z osobních důvodů (těhotenství), do doby zvolení nového předsedy zastupuje ředitel spolek v akutních případech navenek, jako jediný má v té době podpisové právo. Novou předsedkyní byla až na náhradní valné hromadě (řádná VH nebyla usnášeníschopná) na podzim 2014 zvolena Jana Vališová.
Do té doby výkonný ředitel podepsal rozjednané smlouvy o spolupráci při pietním zacházení s pozůstatky dětí, které zemřely před svým narozením, se 4 nemocnicemi a Statutárním městem Liberec, neboť nikdo jiný to za spolek udělat nemohl.
Od ledna 2013 do října 2016 požádal Tomáš Kotrlý Úřad práce o sociální dávku pohřebného za vypravení pěti pohřbů mrtvě narozených dětí (nikoli plodů po potratu), které musel jako každý jiný žadatel nejprve zaplatit, jak na podzim 2016 doložil kopiemi faktur i výpisem z Úřadu práce, který je veřejnosti zpřístupněn na webových stránkách spolku Tobit.
Protokol o výsledku kontroly Úřadu městské části Praha 1, odboru živnostenského, ze dne 5. 1. 2017 jednoznačně dokazuje, že bezplatně uskutečňované činnosti spolku nenaplňují znaky živnosti podle § 2 živnostenského zákona, tedy že nejsou předmětem některé z ohlašovaných či koncesovaných živností.
Již před svým členstvím v Tobitu pomáhal Tomáš Kotrlý bezúplatně ve svém volném čase rodičům po perinatální ztrátě, kteří jej jako poradce pro pozůstalé kontaktovali, a to jak distančně, tak na adrese bydliště. Kvalifikaci v psychologii si zvýšil v roce 2012. Rovněž publikoval několik článků ohledně problematiky mrtvě narozených dětí.
Na základě pokynu ministryně pro místní rozvoj prověřila státní tajemnice aktuální situaci v případě jednání státního zaměstnance Tomáše Kotrlého s ohledem na ustanovení zákona o státní službě a o střetu zájmu. Ve středu 2. 11. 2016 byla paní ministryně informována, že působení Tomáše Kotrlého v orgánech spolku Tobit, z. s. není v rozporu s příslušnými ustanoveními zákonů. Názor služebního orgánu, že zákon o státní službě nebyl porušen, potvrdil následně i náměstek ministra vnitra pro státní službu, který požádal o průběžné informování.
Podle § 2 odst. 2 písm. c) zákona o střetu zájmu není jmenovaný státní zaměstnanec veřejným funkcionářem, neboť není vedoucím zaměstnancem 2. až 4. stupně řízení podle zvláštního právního předpisu právnické osoby zřízené zákonem.
Vzhledem k výše uvedenému nebylo shledáno v jednání Tomáše Kotrlého porušení zákonů. Dne 13. 10. 2016 Tomáš Kotrlý odstoupil z rodinných důvodů z funkce výkonného ředitele. Zápis výmazu z funkce ze spolkového rejstříku vedeného u Městského soudu v Praze v oddílu L, vložce číslo 26164, mohl být dle platné legislativy ve veřejném rejstříku zaznamenán až po uplynutí 2 měsíců, tj. dne 13. 12. 2016.
Spolek Tobit nikdy nepožádal o dotaci, nemá zaměstnance, jeho provoz je hrazen ze skromného rozpočtu, jehož příjmovou stránku tvoří pouze členské příspěvky a dary. Případná změna sídla není v kompetenci pana Kotrlého, může o ní rozhodnout jen valná hromada.
Členství v Tobitu Tomáši Kotrlému nikdy nepřineslo jakékoli výhody ani finanční profit. Své služby, osvětovou činnost a pomoc rodinám po perinatální ztrátě poskytuje spolek Tobit bez nároku na jakákoli plnění.